CORSO INGLESE DOCENTI LIVELLO B2

Anno scolastico 2024/2025

Potenziamento della lingua inglese, attraverso l’apprendimento e lo sviluppo delle quattro abilità linguistiche Reading, Writing, Listening e Speaking.

Presentazione

Durata

dal 26 Settembre 2024 al 15 Maggio 2025

Descrizione del progetto

Il progetto è mirato al potenziamento della lingua inglese, attraverso l’apprendimento e lo sviluppo delle quattro abilità linguistiche Reading, Writing, Listening e Speaking. Inoltre il corso punta a favorire un crescente interesse dei docenti verso la lingua e cultura inglese al fine di implementare futuri corsi/attività CLIL.

Al termine del corso, i docenti che ne prenderanno parte avranno la possibilità di ottenere un riconoscimento ufficiale del grado di competenza raggiunto. 

I partecipanti al corso si prepareranno per sostenere il livello B2 (FIRST).

Il corso avrà durata di 44 ore (22 lezioni di 2 h ciascuna), da svolgere in orario extracurricolare, nella sede centrale dell’I.C.Calvino, in via Frigia 4. L’esame finale invece verrà sostenuto in un centro accreditato Cambridge. 

Il corso è comunque aperto anche a tutti coloro che vogliono potenziare le proprie competenze nella lingua inglese senza sostenere l’esame finale per la certificazione.

 Il corso mira a raggiungere i seguenti obiettivi:  

 

  • Aumentare la motivazione nell’apprendimento della lingua inglese  

  • Aumentare la consapevolezza dell’importanza della lingua inglese nel proprio percorso in vista di un insegnamento CLIL

  • Migliorare la competenza comunicativa in inglese sia a livello orale che scritto 

  • Migliorare il profilo professionale dei docenti.

  • Favorire un’apertura per una visione interculturale del sapere

 

Programma del progetto

Il programma si articolerà in 14 unità. 

Ad ogni unità saranno dedicate circa 3 h  per un totale di 42 ore.

Lo schema del programma sarà il seguente:

 

Titolo dell’unità

Vocabolario

Grammatica

Funzioni comunicative

Tempo

A family affair

Phrasal verbs to describe relationships

Collocations with make and do.

Present perfect simple and 

continuous

Talking about yourself, your friends and your family

Giving extended answers

3h circa

Leisure and pleasure

Phrasal verbs and expressions to talk 

about skills and hobbies

Making comparisons

Adjectives with -ed and -ing

Describing the benefits of different 

free-time activities

Using discourse markers to structure answers

3h circa

Happy holidays?

travel, journey, trip and way

Forming adjectives and adverbs with 

suffixes

Past simple, past continuous 

and used to

at, in and on in time phrases

Past perfect simple and 

continuous

Discussing the benefits of different kinds of trips

Phrases to involve partners in a discussion

Strategies for dealing with the second section of Part 3

3h circa

Food, glorious food

food, dish and meal

Adjectives to describe restaurants

so and such

too and enough

Discussing diet, food and health

Supporting opinions with reasons and examples

3h circa

Study time

Phrasal verbs connected with education 

and study

find out, get to know, know, learn, teach,

study, attend, join, take part, assist

Zero, first and second 

conditionals

Talking about studying

Giving reasons and offering several possible ideas

3h circa

Good job!!

work or job; possibility, occasion or opportunity; fun or funny

Collocations with job and work

Countable and uncountable 

nouns 

Articles

Describing different kinds of work

Describing similarities and differences when comparing

3h circa

High adventure

Verb collocations with activities

look, see, watch, listen and hear

Infinitive and verb + -ing

Discussing whether people should spend more of their free time playing sports

Suggesting ideas, asking your partner’s opinion, 

agreeing and disagreeing

3h circa

Dream of the stars

Describing entertainment

play, performance and acting; audience, 

(the) public and spectators; scene and 

stage

At, in and on to express location

Reported speech

Discussing different aspects of 

entertainment

Giving balanced answers

3h circa

The power of mind

achieve, carry out and devote

stay, spend and pass; move, cause and

have

Modal verbs to express 

certainty and possibility

Describing different kinds of feelings and emotions.

Speculating about photos using modals and look, seem and appear

3h circa

Spend, spend, spend

arrive, get and reach

Phrasal verbs connected with shopping

as and like

Modal verbs to express ability

Talking about spending money

Strategies for answering Part 1 questions

3h circa

Medical matters

Health vocabulary

Idiomatic expressions

Relative pronouns and relative clauses

Describing situations related to health

Expressions when you need time to think, can’t think of a word or have made a mistake

3h circa

Animal kingdom

avoid, prevent and protect; check, control, 

keep an eye on and supervise

Third conditional and mixed 

conditionals

wish, if only and hope

Discussing topics related to animals

Commenting on the question

Expressing other people’s opinions

Expressing agreement and disagreement

3h circa

House space

Vocabulary to describe where you live

space, place, room, area, location and

square

Causative have and get

Expressing obligation and 

permission

Describing people in different locations

Strategies for answering Part 2 questions

Fiesta!

Vocabulary for festivals

Suffixes to form nouns for people

The passive

Discussing topics related to festivals 

and celebrations

Strategies for working with a partner

Obiettivi

Il corso mira a raggiungere i seguenti obiettivi: 

  • Aumentare la motivazione nell’apprendimento della lingua inglese  

  • Aumentare la consapevolezza dell’importanza della lingua inglese nel proprio percorso in vista di un insegnamento CLIL

  • Migliorare la competenza comunicativa in inglese sia a livello orale che scritto 

  • Migliorare il profilo professionale dei docenti.

  • Favorire un’apertura per una visione interculturale del sapere

Skip to content